De bedenktijd bij een aankoop via internet

25 mei 2021 Jacqueline Willemen
Binnenkort is het weer Black Friday, de Sint is weer inkopen aan het doen en volgende maand zijn veel mensen weer druk met het doen aankopen van kerstcadeaus. Voor u iets koopt bij een webwinkel, is het verstandig om te controleren of u bij een betrouwbare webwinkel koopt. Tips hiervoor vindt u op de website van ACM ConsuWijzer.
Koopt u een product via een website, dan heeft u meestal bedenktijd. Hoe dat werkt, leest u in dit artikel.
Bedenktijd
In de wet staat dat als een consument een product via de telefoon, op straat of via een website koopt, er een bedenktijd geldt van veertien dagen. Binnen die termijn mag een consument, zonder daarvoor een reden te hoeven geven, het product terugsturen en de koop herroepen. De verkoper moet dan het aankoopbedrag terugbetalen aan de consument.
Soms geldt er geen bedenktermijn
Als een consument iets in een winkel koopt, dan geldt er geen wettelijke bedenktermijn. De verkoper is dan niet verplicht om het product terug te nemen. Sommige winkels bieden deze service wel. Bij een webwinkel geldt in de meeste gevallen wel een bedenktermijn, maar o.a. niet in deze situaties:
• Het product is gekocht tijdens een openbare veiling;
• Het product is speciaal voor de consument op maat gemaakt;
• Het product is wegens hygiënische redenen niet geschikt om terug te sturen (denk aan ondergoed);
• CD’s, DVD’s en computersoftware waarvan de verzegeling is verbroken;
• Kranten, tijdschriften en magazines;
• Computerspellen die online worden geleverd en die al zijn gebruikt;
• Het product kost minder dan € 50,-.
Gebruik maken van de bedenktijd
De consument kan gebruik maken van de bedenktermijn door een bericht te sturen aan de verkoper. Vaak heeft de verkoper hier speciale formulieren voor. Zorg ervoor dat u kunt bewijzen dat u tijdig het bericht naar de verkoper heeft gestuurd en dat de verkoper het bericht heeft ontvangen. Soms kan het verstandig zijn om het bericht via een aantekende brief te sturen naar de verkoper.
Informatieverplichting van de verkoper
De verkoper moet de consument informeren over de bedenktijd. Doet de verkoper dit niet? Dan wordt de bedenktijd verlengd tot maximaal één jaar. Ook moet de verkoper de consument informeren over wie de kosten moet betalen voor het terugsturen van het product. Is dit niet gebeurd? Dan dient de verkoper de kosten voor het terugsturen van het product te betalen. Dat heeft de kantonrechter in Gouda deze zomer geoordeeld.
Vragen?
Heeft u vragen over de bedenktermijn of komt u er met de webwinkel niet uit? Neem dan contact met ons op. Dit kan tijdens het telefonisch spreekuur (maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 12:00 uur) of door het invullen van het contactformulier.